onsdag 16 september 2009

Godisbrödet

Trodde inte att jag skulle hinna med att skriva något idag, men som synes, tiden räckte till.

Söndagen den 6 september gratulerade vi vår gode vän Lars som fyllde år. Han är morfar till Oscar. Som vanligt bjöd hans fru, mormor Lena på jättegod mat. Där fanns bland annat ett uppskuret mörkt bröd som lyckliggjorde våra smaklökar. Aina som hade bakat det mejlade receptet till mig. På måndagen köpte jag hem ingredienser till det och satte igång med att baka. Tro det eller ej - men jag lyckades! Det blev hur bra som helst. Här är receptet.
GODISBRÖD (min egen benämning)
3 dl lättfil, 2 dl lingonsylt, 2 dl vetemjöl, 1 dl vetekli, 3 dl grahamnsmjöl, 1/2 tsk salt, 1 och 1/2 tsk bikarbonat, 1/2 dl hela linfrö, en handfull valnötter (dela varje valnöt i 4 bitar), en handfull torkade aprikoser (dela varje aprikos i 4-6 bitar). Flytande Milda till att smörja formen med.

Blanda alla torra ingredienser och rör noga samman dem. Rör sedan ner filmjölk och lingonsylt.
Häll upp i den smorda (ej bröade) formen. Ugn: galler på botten 200 grader ca 1 timme.

Jag hade min värmeugn på 175 grader, galler på botten ca 50-55 min. Känn med sticka. Låt svalna övertäckt i formen, så att inte all fukten går ut. (Så gjorde i alla fall jag).

Man kan också blanda i 1 och 1/2 msk solroskärnor, men jag fick rådet att INTE blanda i russin. Det lär inte vara så gott. Annars kan man nog göra som Kajsa Varg och ta vad man har.

En skiva av det här brödet, gärna med mogen Brieost på, äter jag mycket hellre än en tårtbit.

Brödet blir saftigt. Hur lång hållbarhet det har vet jag inte. Jag frös in hälften och resten har gått åt.

På fotot står jag och njuter av jag lille Oscar som var klädd i en Stålmannensparkdräkt och som precis satte igång med att demonstrera sina röstresurser. Det gällde att passa på och gosa för nu har han åkt hem till London med sin mamma och pappa. Oscar nu åtta veckor säger klart och tydligt morfar, åtminstonne är det vad hans morfar säger. Det skulle inte förvåna mig om han blir elektriker som morfar, redan nu visar han intresse för lampor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter