torsdag 10 september 2009

Lavendel, mjölk och bett i en lem


Så här vacker var vår lavendelrabatt i somras. Den doftade underbart. Nu har alla blommorna vissnat så jag klippte ner dem. Till våren klipper jag ner resten så att det bara blir ca 10-15 cm kvar. Det stora saltglaserade fatet, som kommer från Höganäs keramik, brukar maken lyfta in innan frosten kommer.

Jag läste i HD att svenskarna varje år stoppar i sig 800 kg mat och dryck, och att vi dricker mer än tre miljoner ton mjölk om året. Det låter mycket men då ingår förstås både grönsaker och frukt. I vår familj är jag den som konsumerar mest frukt och grönt. Maken älskar mjölk, han får säkert i sig minst en liter om dagen. I kaffet på morgonen och som dryck till både till lunch och middag. Är han törstig på natten kan han mycket väl gå ner och ta ett glas mjölk. Själv dricker jag aldrig mjölk, men jag äter en hel del A-fil och youghurt. Dessutom äter vi ost varje dag på frukostmackorna. Benskörhet kan man få om man får för lite kalk i sig, till exempel från mjölk och mjölkprodukter. I så fall lär inte vi (speciellt inte maken) råka ut för det.

I eftermiddag ska jag till tandläkaren igen, med anledning av detta får ni här en limmerick. OBS! inget för de som är prydda.

Det var en präst ifrån Vanlöse
som älskade en av de skamlöse
Men pien var slem hon bet i hans lem
Så nu älskar han blott med de tandlöse.

I kväll ska jag till "Friskis" och lära mig hantera en defilibrator för att eventuellt kunna rädda liv. Jag återkommer om detta i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter