fredag 11 september 2009

Hjärtstartaren och havskräftor


Så här ser den ut, den lilla röda väskan vars innehåll kan rädda liv. Vi var ett gäng funktionärer på "Friskis" som igår fick utbildning i att hantera hjärtstartaren. Först fick vi varsin gummidocka som blåstes upp för att sedan öva på. Vi fick lära oss hur man gör en kompression på rätt sätt samt blåsa in luft (mun-mot-mun-metoden). Det var mycket lätt att förstå hur man ska göra - men det var definitivt inte så enkelt som det såg ut på utbildningsvideon. Man måste verkligen ta i, göra det rytmiskt och hålla på i minst minst två minuter. Jag kan lova att det tar på krafterna. Inte vet jag hur jag bar mig åt, men jag lyckades skaffa mig ett väl synligt sugmärke strax under underläppen efter att ha blåst luft i dockan. Till sist övade vi på varandra i att lägga den sjuke i framstupa sidoläge. Hur enkelt som helst när man har lärt sig rätt grepp. Det är inte styrkan det hänger på utan tekniken.

Enligt sjuksköterskan som höll i utbildningen så finns det bara hjärtstartare på tre ställen i Höganäs. En finns på Friskis & Svettis, en på ett företag och så förstås hos Räddningstjänsten. Jamen! Det är ju aldeles för lite. Det borde finnas en på varje större arbetsplats som till exempel på skolor och i livsmedelsaffärer där det finns mycket folk. Den kostar 13.000 kronor, i det här sammanhanget en liten summa när man vet att det kan rädda liv, så det kan verkligen inte bero på priset. Inte är den svår att hantera heller, vem som helst kan lära sig det.
Nu ska jag ta fram Brieosten, lite väl sent påtänkt kanske, den är godast när den fått stå framme några timmar. Jag har köpt drygt ett kilo havskräftor som vi ska kalasa på ikväll. Smaskens med uppvärmda Hattings danska rundstykker och till detta ett torrt vitt vin, Graf von Kreuzen, Gryner Veltliner som vi köpte i Österrike i somras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter