tisdag 22 september 2009

Höstdagjämning, kultur och hög mysfaktor


Redan idag är det höstdagjämning! Fast det kunde gott få vara sommar ett par veckor till. Naturen är ju fortfarande mycket mer grön än gul och brun, och det är så mycket mer som jag skulle vilja hinna med innan hösten kommer. Men blir det en fin höst så kan det fortfarande bli en hel del utomhusaktiviteter.

Vi har ju bra mycket mer sommar än till exempel de som bor i Kiruna, där började hösten så tidigt som den 25 augusti och i Lund inträdde hösten den 4 oktober. Under tiden den 4 till 10 oktober har alla i Sverige höst.

Fast i och för sig tycker jag om hösten också, när naturen glöder av hela färgskalan från gult till flammande rött. Då drar också många intressanta och kul aktiviteter igång. Olika studieförbund och kursverksamheter. Själv har jag börjat på Sundsgårdens Folkhögskola. Det är jättekul att träffa gamla och nya klasskompisar, vi är cirka 40 elever, på linjen 55+. Man får nya impulser, det är ett ständigt givande och tagande, vi förkovrar oss bland annat i kulturhistoria, konst, litteratur och omvärldskunskap. Utöver detta kan vi välja en annan aktivitet, antingen att spela teater, sjunga och lyssna på musik eller delta i en bokcirkel. Jag valde musiken.

Hösten är också den tid då man gärna går på kulturella ativiteter. Kollar repertoarerna på teatrar och konserthus, eller lyssnar på ett intressant föredrag.
Vi kryper in och myser med levande ljus när höststormar och regn härjar utanför. Man skippar sallader och grillat. Nu äter vi mustiga grytor och soppor. Det är en tid för kontemplation och ja - jag har bestämt mig för att åter igen gilla läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter