onsdag 2 april 2014

Artros? Motion och mat

Hej Ingrid!
Stort tack för dina berömmande ord om min blogg. Kul att du gillar den. Du är keptisk till diagnosen Artros som sjukgymnasten satte på mig efter att ha undersökt mig i en kvart. Det är mer än du som hört av sig och är skeptisk.
Men vad gör man? Jag låter det gå en tid och ser vad som händer. Hon kan ju ha rätt.

På de två föredragen som jag varit på, fick vi veta att vi måste vara aktiva och röra på oss.
Ja det är säkert nödvändigt så länge man kan, med eller utan Artros. Själv har jag alltid varit fysiskt aktiv. Jag går med mina stavar runt en timma så gott som varje dag, simmar 1.000 meter en till två gånger i veckan och cyklar när vädret tillåter det.

Jag får väl börja på gymmet igen, men väntar till hösten. Kroppen behöver utsättas för belastning så jag får väl börja kämpa med redskapen igen. Nu ska jag göra de rörelserna som sjukgymnasten föreslog oss, förhoppningsvis hjälper det.

En dietist talade om kosten. Till middag räcker det om man äter 100 gram rött kött eller 150 gram fisk, samt givetvis grönsaker, potatis, ris eller annat. Så små portioner fisk och kött äter inte jag, och definitivt inte maken. Det är viktigt att vi får i oss Omega 3. Jag äter ett kokt ägg varje morgon, det innehåller mycket omega 3. Fisk som också är rikt på Omega 3, äter vi för det mesta tre dagar i veckan (sill, torsk, lax och skaldjur). Det händer till och med att det blir oftare.
Fullkorn ska man också äta. Jadå, varje morgon.
Att få i sig 500 gram frukt och grönsaker varje dag är inte heller några problem. Så där uppfyller jag utan problem kraven på hur man bör leva.


Här ovan syns två av mina motionsredskap, cykeln (lägg märke till hjälmen i cykelkorgen) och mina gåstavar. Baddräkten ligger i min badväska.

I kväll ska vi ha kycklingklubbor, potatisgratäng och grönsaker. Framför TV´n mumsar jag sedan på färsk ananas.

Än en gång tack för responsen på det jag skriver här på min blogg. Det gör mig glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter