söndag 13 april 2014

Potatisarna är satta

Nu har jag snart varit utan röst i en vecka. Nåja, jag kan ju kraxa fram, om än ganska tyst, det jag måste och vill säga. Bäst vore det säkert om jag kunde vara tyst, men det är verkligen inte lätt.

I går morse var det soligt och nästan vindstilla, men kallt, när jag cyklade in till Höganäs för att köpa frukostbullar. Efter frukosten gick maken ut i trädgården. För några veckor sedan köpte vi sättpotatis hos Larsviken i Viken. Nu har de groddar och skulle sättas ner i jorden. Vi har även "Gammaldags röda" som Robert och Anna tog med sig hem sist de var på Fårö och hälsade på Annas mamma Aina som bor där. Även de knudorna var färdiggroddade och skulle ner i jorden.


Så där ja, nu var det gjort. Här finns även en rad med rädisor och en rad plocksallat. Förra året blev det en bra skörd, förhoppningsvis blir det så även i år. Till höger längst upp i grönsakslandet syns jättefin gräslök. Det andra gröna är rabarber.

Vid ett tiden cyklade jag in till "Blå hallen" i Höganäs där det var påskmarknad. Inträdet var tjugo kronor. Där fanns  många duktiga hantverkare som sålde sina alster. Där var också ovanligt många som sålde mat och godis. Man kunde lätt äta sig mätt på att gå runt och smaka. Det var olika sorters bröd, sillinläggningar, många olika sorters charkuterier, ostar, kakor, honung, sylt och marmelader, marsipan och choklad. Som sagt var, ingen behövde gå hungrig därifrån.
Jag nickade till några bekanta och sprang på en tjej från Friskis och Svettis. Hon var hur pratsam som helst. Trevligt men svårt när man knappt själv hörs.

På kvällen var vi bjudna till Ann-Marie och Carl-Olof. Det var även Lena och Lars. När man träffar sina vänner vill man gärna prata, men tyvärr kunde jag ju inte säga så mycket. Carl-Olof hade fixat en god bearnaisesås till entrecoten. Jag och Lena var chaufförer och vi körde hem med våra gubbs samtidigt strax efter klockan tolv.
I dag har vi bara kört runt och gröatittat, det var omväxlande sol och regn och riktigt blåsigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter