torsdag 27 juni 2013

Roligt på bussen

Nu har jag redan rest för 578 kronor med Skånetrafikens sommarkort. Idag hade jag en trevlig pratstund med den kvinnliga chauffören som körde linje 220 från Knutpunkten till Lerberget. Jag satt på platsen längst fram till höger om henne. Får du aldrig känning av magkatarr frågade jag. Flera personbilar, mest taxi, slängde sig in framför bussen i bussfilen, där de inte får köra. I en rondell vid Olympia var bussen inne i rondellen när en stor långtradare med släp trängde sig in så att hon fick ställa sig på bromsen. Hon hade ju företräde! Jo sa hon, visst blir jag förbannad, men jag måste ju hålla tyst. Det är enklast att släppa fram dem. En tonårskille längre bak i bussen pratade så högt i sin mobil att det störde. Hade jag bara vågat så skulle jag sagt åt honom att byta mobil. Köp en sån som min, i den behöver man inte skrika. Men jag sa naturligtvis inget. Två propra äldre gentlemän träffades på bussen och jag förstod att de inte kände varandra sedan tidigare. De satt snett bakom mej talade ganska högt (de hörde nog inte så bra), den ene frågade den andre om han visste vad Ginger Ale är för nåt. Han gillar att blanda grogg på den. Men vad är ginger egentligen? Ja,den andre gubben visste inte och ingen annan sa något, så jag vände mig om och talade om att det är engelska och betyder ingefära. Han blev tacksam för att jag upplyste honom och tackad för det. Sedan fortsatte han och den andre gubben att spela kort - utan kortlek. De talade om vilket kort som gällde, till exempel ruter knekt eller spader åtta. Chauffören och jag lyssnade och log. Chauffören sa till mig att en sån här trevlig körning hade hon inte haft på länge. Ja, det var trevligt. "Passagerare som du lättar upp resan" sa hon. När jag klev av spelade gubbarna fortfarande kort. Nu när jordgubbarna är så billiga (25 kr för en toppad liter) och goda, så frossar jag i dem varje dag. Den här lilla godingen ser ut som ett hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter