tisdag 25 juni 2013

Sommarkortet

Jag är en berest kvinna. Idag har jag varit i Malmö. Hur man reser skiljer sig i princip inte så mycket åt, vare sig man reser till USA, Vietnam, Kristianstad, eller som idag till Malmö. Ja det skulle väl i så fall vara packningen, men inte ens packningen är mycket större på en långresa, man lär sig. Jag har ju köpt ett "Sommarkort". På det kan jag resa hur mycket jag vill i hela Skåne i två månader. Idag hade jag bestämt träff med med en väninna/sierska i Malmö klockan tre. Eftersom jag aldrig har åkt tåg till Malmö var jag ute i god tid. (Minst sagt). Redan fem i tio (!) cyklade jag till busshållplatsen och hoppade på bussen ca fem över tio. På Knutpunkten i Helsingborg fick jag vänta i drygt en halvtimme på Pågatåget som gick till Malmö. Klockan tolv var jag på Malmö Centralstation. Nu skulle jag slå ihjäl tre timmar, men det var inte så svårt. Först gick jag till Stortorget och sedan vidare till Gustav Adolfs torg. Där köpte jag en liter jordgubbar. Fortsatte till Triangeln, där vände jag och gick samma väg tillbaka. På min långa promenad gick jag in och ut ur flera affärer utan att handla något - trots rean. Min väninna/sierskan Birgit Jörnbrant och jag hade ett mycket trevligt samtal på drygt 1,5 timme. När jag åkte hem började jag med linje 4 från Värnhemstorget till Malmö centralstation. Där tog jag snabbtåget som gick till Stockholm och som gjorde uppehåll i bland annat Helsingborg. Oh, måtte det bara stanna i Helsingborg tänkte jag när jag gick ombord. Men sen tänkt jag, va f-n, jag hänger med vart det än bär hän - men det stannade, som det skulle, i Helsingborg. På Knutpunkten tog jag buss 222 till Lerberget. Där vid busshållplatsen stod min vackra svarta Skeppshultcykel och väntade. Jag var hemma igen vid halvsjutiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter