söndag 9 september 2012

Stickfestival i Höganäs

I Tivolihuset i Höganäs har det varit en stickfestival i går och i dag. Det var ett arrangemang av Lenas Garn tillsammans med Höganäs Kommun och ABF. Man kunde gå på olika föredrag och delta i någon av stickkurserna samt handla garn och mönster. Jag cyklade dit i dag och gick en runda bland de olika stånden. Tittade på stickade plagg och kände på garnhärvor. Det finns så mycket garn i en mängd härliga färger, olika strukturer och kvaliteter. Jag blev riktigt sugen på att börja sticka igen. Men vem ska jag sticka åt? När min son var liten gick han i mycket hemstickat. Jag stickade några isländska fiskartröjor med enkla och dubbla flätor, stegar och noppor. Maken fick en norsk ulltröja stickad på rundsticka i ett invecklat sicksckmönster. Jättesnygg, men använder han den? Nej. I Österrike köpte jag garn och mönster till en underbar liten figurnära mönsterstickad kofta med ett komplicerat stickat spetsmönster runt alla kanter. Den är i vintervitt ullgarn, stickad på stickor nr 2,5 och broderad med små rosor. Jag har den och några andra kvar som lådvärmare. Jag har inte hjärta att skänka dem till någon välgörenhet - ännu. Hos Lenas Garn på Storgatan i Höganäs, har man stickkaffé måndagar och onsdagar, båda dagarna är fulltecknade och folk står i kör för att få delta, så intresset är stort. Det finns män som stickar, men annars är det ett typiskt kvinnligt hantverk.
Titta på den bedårande lilla instickadea tjejcykeln. Jag blir imponerad av jobbet man lagt ner. Allt är instickat, varenda centimeter, till och med ekrarna, ringklockan har blivit blå och en liten rosa elefant klär framlampan. Men vem vet, det kommer kanske lite instickade killgrejor också så småningom. Fast jag tvivlar på att det i så fall är en karl som har gjort det.

1 kommentar:

 
Site Meter