söndag 30 september 2012

Ålagille!

I Fredags var det kanonfint cykelväder. Tolv plussgrader, sol och bara en svag vind. Först cyklade jag till Höganäs och uträttade några ärenden. Därefter till biblioteket i Viken. Fortsatte till "Larsviken" som i veckan fått ett hedersomnämnande av "Centerns kundkrets". Gratulerade dem till utmärkelsen och tittade på diplomet som var uppsatt på väggen. Jag köpte "Kullen favorit" som är en vit och mjölig potatis.
Stannade till och fotograferade de här unga kvigorna som nyfiket kom fram när jag klev av cykeln. De såg ut som ett gäng tonåringar. Trampade vidare till "Vikentomater" där jag köpte en stor påse tomater i olika färger och former. Man får ju passa på, säsongen är snart över. På hemvägen cyklade jag på en grusväg mellan stubbåkrar. I Lördags var vi bjudna till Ingela och Bengt-Åke, de överraskade oss rejält. Vi trodde att det skulle bli skaldjur men - de bjöd på ålagille! Först fick vi en sagolikt god ålasoppa. Till denna serverades kokt ål, färskriven pepparrot och ett gott grovbröd. Sedan följde ännu mer kokt ål, luad ål, stekt ål, rökt ål, en fluffigt gräddig god äggmousse, lax, skarpsås, två andra kalla såser, kokt potatis och en krispig blandad sallad. Senare fick vi kaffe och en onödigt god äppelkaka och vaniljvisp. Trots att vi var proppmätta satte vi i oss även detta.
Vår kompis Meta, som även är vår nya landshövding, och hennes man Lars, passade på att bjuda in oss till sin privatvåning i residenset i Malmö. Ska bli kul att se hur det ser ut. Jag var som vanligt (självvald) chaufför. I morse mådde jag, inte helt otippat, mycket bättre än maken. I dag har vi tagit det lugnt, vi gick inte så många meter utanför tomtgränsen. Eftersom det var fint väder ägnade vi oss åt trädgårdsarbete. Bar in dynorna från uterumsmöblerna, dem har vi inte använt många gånger i sommar. Ryckte upp och slängde förväxt sallad, grova rabarberstjälkar och lite annat i trädgårdslandet som inte längre såg aptitligt ut. Planterade ut en Hortensia och en annan blomma samt ett syrenträd som nu blivit för stort för krukan den stod i. Inte nog med det, jag slängde fem krukor varav tre i keramik och ett stort keramikfat, samt en halvbra sekatör. Kände mig lite duktig när det var gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter