fredag 14 september 2012

Min verses Claire Wikholms fredagsmeny

När maken kom hem vid sextiden i kväll, välkomnade jag honom som vanligt med en whiskey. Hade jag haft annat för mig hade han fått servera den själv. En timma senare åt vi middag. Jag hade köpt varsin rödspätta på Mölle fiskrökeri, på tillsammans 1,4 kg. Alltså ganska rejäla lock. Smörstekte dem och färska champinjoner, lade dem på en liten långpanna som jag skickade in i ugnen för en sista bryning. Serverade dem med kokt potatis, gröna ärtor och tomatklyftor. Till detta drack vi en flaska Réserve-Henny Gewurztraminer 2010, 13,5%. finns på Systemet för 119 kr. Rekommenderas. Ah, det var en god måltid!
Innan vi satte oss att äta, hörde vi Claire Wikholm på Gó kväll. Hon bjöd på en fantasifull middag. Fördrinken var ett glas ljummen kokosmjölk. Till den indiska maten bjöds grönt te. Ja, så kan man också komponera en middag. När vi var i Vietnam, klättrade en kille (en av trädgårdsskötarna på hotellområdet) upp i en kokospalm och högg ner några kokosnötter. Han öppnade dem och bjöd oss att dricka. Den kokosmjölken var sval, söt och riktigt god. Men att dricka den ljummen - och som fördrink? Nää!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter