fredag 31 augusti 2012

Rökad sill och en räka från Norge

I onsdags morse åkte maken och min son ut med fiskebåten Vandia ifrån Helsingborgs hamn. De kom hem med stor, fet sill. Båda tog största sillarna på båten. Robbans vägde 350 gram och Jannes 360 gram. Jannes största sill i fjor vägde 450 gram. Det finns gott om sill i sundet nu. Båda slutade fiska i god tid och rensade den de hade tagit upp i innan båten var på väg in. Man kan gå in på www.sportfiskarna.se. Där publliceras de största fiskarna.
Janne rökte 47 sillar. Vi delade med oss av dem till dom som vi vet uppskattar nyrökta sillar. I onsdags jobbade jag som ledsagare. Det ska jag göra i morgon också. Det har varit jättefint cykelväder i dag, så jag cyklade både till Höganäs och Viken idag. Även i kväll åt vi havets läckerheter. Jag var på Mölles fiskrökeri och köpte 8 stora havskräftor och 8 hg färska räkor.
En av räkorna var ovanligt stor. Den fick Janne äta. Tror att den måste ha kommit från Norge. Jämför med den normalstora räkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter