tisdag 14 augusti 2012

Garda, Lago di Garda, bella Italia

I torsdags morse tog vi färjan från Helsingborg kl 05.30. Genom Danmark gick det smidigt, det var väldigt lite trafik söderut. Kl 07.45 körde vi direkt upp på färjan i Rödby som avgick till Puttgarden kl 07.45. Kl 16.30 stannade vi i Reith, strax norr om Wurtsburg i Tyskland. Vi bodde på hotell Kessler, som även har charterresor med egna bussar, samt ett eget slakteri.
Maken talar fortfarande lyriskt om den stora möra köttbit vi åt i deras restaurang på kvällen. Den låg på ett berg av brynt potatis, mjukstekt lök och skogssvamp och kröntes av ett stekt ägg. Det blev ännu bättre när de kunde servera en kall Maltesersnaps, ok då det var två, samt givetvis en stor bier. Den dagen körde vi 83 mil, det kändes. Dagen därpå (fredag)körde vi till Garda i Italien. Här bodde vi på hotell Cortina som ligger i centrum.
På taket fanns en solterras med en fantastisk utsikt över taken och ut mot sjön. När vi gick ut på baksidan av hotellet och gått några meter i en smal gränd, var man nere i gamla stan med sitt myller av butiker och restauranger och en massa turister. På två minuter är man nere på strandpromenaden som är underbart vacker, kantad av palmer och blommande buskar och träd. Man kan bada överallt längs med sjön, men det är stenigt överallt. Även i vattnet är det bara stenar som det gör ont att trampa på. Tack och lov blev det riktigt djupt nästan med en gång. Det ljusgröna, rena vattnet gav ingen som helst svalka. Vi har haft det riktigt hett om öronen, som mest var det 34 grader i skuggan. Långa stunder tillbringade vi i skuggan i en strandbar, där var det däremot sand. förutom två långdrinkar, som var lika svaka som läskande, höll jag mig till vatten. Maken tog bier som var väldigt lättdruckna. Ett par meter från baren låg piren och småbåtshamnen. Det var ju bra, då maken kunde hålla koll på både småbåtarna och färjorna som kom och gick. Vi har ätit och druckit gott hela tiden, men det har kostat. Det har varit mysigt att sitta på en av restaurangerna längs med vattnet och titta på folk som flanerar förbi. Många av de italienska tjejjerna är jättesnygga. De gick i skyhöga klackar och bar en tjusig handväska, modell större, på armen. Behöver man kånka runt med en sådan när man ska ut och äta eller bara ta en promenad? A ja, jag vet ju att det är en statussymbol. Själv bar jag min lilla flerfärgade skinnväska, inköpt i en second hand affär i Malmö för mer än 30 år sedan fast det syns inte och nu är den modern igen. Jag har den i en rem som jag kan hänga runt halsen, mycket praktiskt, då har jag händerna fria och där är den heller inte så lätt att ta (om nu någon skulle ha planer på det). Man måste ju vara rädd om pensionen. Jag pratade med kvinnan som äger hotellet, hon var från Danmark och flyttade till Italien när hon var fem år. Mycket av det danska språket hade hon glömt, men vi förstod varandra. Hon tyckte att det var jättefint i Garda i september och även oktober. Det var fortfarande runt 20 grader i vattnet och vackra höstfärger i naturen, samt betydligt lugnare.