fredag 17 augusti 2012

Marknad i Westendorf

Torsdagen den 16 hängde molnen lågt över alptopparna när jag tittade ut på morgonen. Efter frukost körde Janne och jag in till Kitzbyhl. Vi hade inte mer än parkerat vid gondolbanan i centrum förrän det började regna. Det blev alltså till att promenera med paraply. Först besökte vi Rapuzinerkirche. Jag blev lite nyfiken på den när jag såg en fransiskanermunk som gick utanför, klädd i en fotsidd grå kåpa med ett rep om midjan och enkla sandaler på fötterna. Han var nog minst två meter lång och skallig. Det var en mycket vacker och rikt utsmyckad kyrka. Munken kom efter oss in i kyrkan, han ville kanske se om vi skulle gå in i något av biktbåsen. Därefter fortsatte vi vidare in i stan.
Det finns många exklussiva affärer i Kitzbyhl. Jag gick bland annat in i en väldigt exklusiv skoaffär. De hade ett par röda högklackade skor som jag absolut inte var spekulant på, men det kunde ju vara kul att prova. Jag vågade inte gå i dom. De kostade 588 euro på rea (= ca 5.290 kr). Sanslöst! För ett par skor som man bara kan sitta i. Där fanns ett par andra skor i samma modell, det vill säga samma höga platåsula och svindlnde höga klackar, men ovansidan var utförd som ett par jympaskor med snörning. I en annan affär såg jag ett par som verkligen var jympaskor, fast de var gjorda i ormskinn. Ett par sneakers var tillverkade i samarbete med Swarowski, de var helt översållade med kristaller. Jag gitte inte ens ta reda på vad de kostade. På eftermiddagen var det marknad här i Westendorf. Anna och Robert och Janne och jag gick dit vid femtiden. Då strålade åter solen ner från en molnfri himmel.
Där fanns bara hantverkare från trakten. De hade tillverkat nyttiga saker såsom bergkäse, som är en jättegod lagrad ost. Rökta skinkor, olika snapsar och likörer. Anna köpte varsin fikonsnaps tilll henne och mej. Den rev till, alkoholhalten var 45,4 procent. Längs med ena sidan av kyrkan hade man slagit upp ett tält, satt ut långbord och bänkar samt utanför en stor bar. Där var fyra man fullt sysselsatta med att pumpa upp bier, hälla upp vin, läsk och en och annan vatten.
Vid de fyra långborden närmast kyrkan satt ett alldeles nygift brudpar och deras gäster. De åt en specialmeny. Vi andra kunde välja på en halv grillad kyckling med bröd, eller skinka och potatissallad. Vi tog kyckling. Den var gott kryddad och knaprig i skinnet.
Orkestern som stod några meter från kyrkan, fick pausa en halvtimme efter klockringningen då det var kvällsandakt. Sen körde man igång igen. Det blev mycket allsång och torr i halsen blev man, så det blev en och annan vända till baren.
Mannen som tillverkade liar och andra verktyg blev jätteglad när han hörde att vi var från Sverige. Där har man, enligt honom världens bästa slipstenar. Han blev hellycklig när Robert och Anna lovade ta med en från Gotland till honom nästa år. Sedan ville han absolut ha ett kort med oss tillsammans. Han tryckte på oss varsin hatt och gav oss varsitt verktyg. Sen skulle vi joddla tillsammans. Jajamensan, det gjorde vi. Klockan var tio när vi gick "hem".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter