tisdag 21 augusti 2012

Osttillverkning, Bergkäse

Det blev ännu en het dag med sol och en molnfri himmel. I förmiddags körde Janne och jag, Robert och Anna till ett Käserei (osttillverkning). Janne körde, vi har varit där två gånger tidigare. Vägen dit är en lång, smal och brant serpentinväg. Vägräck saknas och det går inte att mötas. På ett par platser har man gjort möteslatser.
Vi körde så långt det gick, sedan var det vandring gå 3 km uppåt. Ganska kämpigt i den här värmen. Janne bar min ryggsäck, det gjorde han för övrigt hela tiden. Väl däruppe upptäckte vi att det var stängt. Det var bara att ta sig ner igen.
Här rastade vi och drack vårt medhavda vatten. Robban och Janne funderade på om den här byggnaden verkligen är lämplig som garage. Där inne stod en ganska ny bil.
När vi kom ner stannade vi till vi till vid en restaurang intill en rundvandrarväg. Den gick vi ett bra stycke. Det var där jag fotograferade de här vackra balkongerna. Sedan tog vi lunch. Det är brödpinnar som ligger på min fitnessallad, med varma stekta kalkonbitar. Den salladen är aldrig fel.
Inne i restaurangen finns en stor öppen spis. På den står uppstoppade djur, bland annat murmeldjur till höger, med horn och vingar. Vi har sett andra lika osannolika kombinationer av uppstoppade djur. I eftermiddags besökte vi en osttillverkare här i Westendorf. Vi köpte ett stycke lagrad Bergkäse. Anna och jag har beställt bord på "vår" restaurang i kväll. Janne fyller år i morgon och vi ska fira honom i kväll. I morgon efter frukost kör Robert och Anna till Alsace i Frankrike, Janne och jag kör till Bispingen i Tyskland. Dit är det ca 80-85 mil. Därför får det inte bli för sent i kväll. En del har vi packat och lagt ner i bilen. Här står våra bilar utanför huset där vi hyrt våra rum med frukost. Vi har våra joddlarbalkonger på baksidan, med utsikt mot topparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter