tisdag 23 juni 2009

Vingabröten på grund av min spikmatta

Vårens storsäljare är spikmattan, och naturligtvis så föll jag också för den lockande reklamen och köpte en. Min är en violett Yantramatta med 11 550 st kalibrerade piggar. Enligt reklamen ska den hela både kropp och själ och har använts i tusentals år av indiska yogautövare. Då är den ju väl beprövad tänkte jag. Mattan lär vara bra mot all sorts smärta, sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän och depression och gör dessutom så att man får en snabbare förbräning.

Ja, sömnbesvär och ont i ryggen har jag och förbränningen skulle jag gärna öka, och kan man sedan förebygga det andra så vore det ju väl investerade pengar.

Man skulle kanske tipsa vårdcentralerna om denna förträffliga matta. Det vore kanske en bra affär att köpa in en hög spikmattor för utlåning till de patienter som ville prova? Tänk vad man skulle kunna spara in på mediciner.

Är någon förvånad att över att mattorna haft en strykande åtgång? Det stod också att man kan känna trötthet när man ligger på spikmattan. Ja inte bara det, jag har somnat på den flera gånger och vaknat efter en till en och en halv timma. Då är det bara att rulla av mattan, kravla sig upp från golvet och stupa i säng. Varför har jag den inte i sängen? Jo, mattan ska ligga fast och plant så därför har jag den på ett liggunderlag på golvet.

I början var det ett rent helsicke att ta sig upp på mattan och lägga sig på de rakbladsvassa piggarna, och att komma upp från den var inte mycket lättare. Men ont ska ju med ont fördrivas så - man får försöka stå ut. Har jag bara min nackkudde så ligger jag bekvämt.

En väninna provlåg på min matta och använt en annan kudde. Den låg jag på och vaknade med huvudet i en konstig vinkel och med nackspärr. Nåja, jag satt i drag dagen innan så det var väl en kombination av både fel kudde och drag.

Chakrasystemet är centralt inom hinduismen och viktigt för att kroppen ska uppnå balans. Kroppen är indelad i sju olika chakra. Det viktigaste är det violetta baschaktrat, som står för det fysiska och jordnära. Den ger enligt hinduismen en starkare sexualdrift, det stod i den medföljande broschyren.

Ok, jag köpte som sagt var en violett. Det är naturligtvis en ren tillfällighet, att min favoritfärg skulle befrämja sexualdriften. Jag tycker bara att den färgen är så läcker, fast nu när jag tänker närmare på det så..............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter