söndag 28 juni 2009

Dagen efter kvällen före

Igår kom ett gäng riktigt goda vänner hit på lite festligheter. Vi hade dukat upp i uterummet i trädgården. Solen sken och det var varmt och behagligt långt fram på småtimmarna. Maten blev även denna gång uppskattad. Som välkomstdrink bjöd vi på "Rödluvan". Den består av Tranbärsjuice, vodka och Sweppes Russhian, till detta lite nötter och chips.

Till förrätten hade jag gjort en laxmousse som jag lagt på skivat formfranska med krispsallad, dekorerat med laxskivor och räkor och garnerat med citron och dill.

Huvudrätten var (svensk) fläskfilé som jag stekt och marinerat dagen innan. Till den en ljummen potatissallad, en blandad grönsallad, samt en sås gjord på vispad grädde chilisås, dijonsenap, svartpeppar och salt. Mmm det var gott!
Efterrätten var lika enkel som god, glass med färska jordgubbar och hallon, till detta ett glas tokaji, som vi köpt i Ungern.

Så småningom kaffe med kladdkaka och vispgrädde. Detta kallar vi far åt h-e kaffe, för det brukar vara rätt så sent när kaffet dukas fram. Och det vill säga att efter detta då går man hem. Nu blev det inte så. Det var ljuvligt att sitta ute och man blir lite sugen igen på fast föda. Så strax efter midnatt serverade jag grillade tyska och ungerska korvar. Det satt verkligen bra, och först därefter gick gästerna hem.

Vi kom i säng klockan halv fyra på morgonen, så idag har vi inte gjort många knop. Maken vilade (sov) i två timmar. Under tiden var jag ute och cyklade. Det var ju kanonfint väder i dag också. Jag fick väcka honom när jag kom hem.

En av mina väninnor som var här i går, åker till Almedalen på måndag i egenskap av att hon är riksdagsledamot (M).
En annan ska åka till Stockholm och passa barnbarn.
Sen har jag väninnan, som enligt egen utsago, jobbar häcken av sig som tjänsteman på Försäkringskassan. Det tror jag säkert. Jag har ju själv varit anställd som tjänsteman på Arbetsförmedlingen i tjugofem år, så jag vet.

Den här veckan har jag inte så många måsten. En dag ska jag ta en tura till Helsingör för att köpa en flaska, ganska dyrbar eau de toilette på båten. Sjöpriserna är lika förmånliga som på flyget. På lördag ska jag uppvakta en kär väninna som fyller jämna år, och hon älskar dyrbar väldoft. Tisdag ska jag jobba i receptionen på "Friskis" i sex timmar. För övrigt kan jag spendera veckan som jag vill.

När vi träffar de här goda vännerna, som var här igår blir det alltid, förr eller senare, politiska diskussioner och då är det högt i tak. I den här kretsen finns nämligen sympatier för både M, S och C, så diskussionens vågor går höga. Men alla kan säga sin mening i trygg förvissningen om att det som sägs här också stannar här.

Nej, nu ska jag plocka fram rester från gårdagen. Skönt att slippa fixa med mat idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter