tisdag 16 juni 2009

Sill, gräddfil och celluliter

Hänger de här sakerna ihop? Ja, kanske det.
Celluliter beror på att man har inflammation i hudens bind- och fettvävnader. Detta kan man få, har jag läst, av bland annat hormonrubbningar och dålig blodcirkulation. Men man kan också få celluliter, även kallad apelsinhud, om man inte motionerar och stoppar i sig mindre bra mat. Det är hur vanligt som helst. Man räknar med att mellan 80 - 95% av alla kvinnor över 20 år är drabbade.

Hur bekämpar man då dessa föragliga små gropar? Först av allt - fimpa! Nikotin är inte bra vare sig för in- eller utsidan av kroppen.

Träna, då blir vävnaderna i huden fastare och du förbränner mer fett.

Ät nyttig mat. Där har vi sillen, och all annan fisk också för den delen. Samt mycket frukt och grönt.

Massage, de är så skööönt när någon annan gör det. Tyvärr händer det alltför sällan. Men krusa inte han du eventuellt delar tidning med, utan investera i en bra badborste och tag för vana att skrubba dig varje gång du duschar.

Har man en stor plånbok och inte vill jobba för det själv, tar men kanske tryckvågsbehandlingar "Acoustic wave treatment" priset är 8.500 kronor för sex behandlingar.
Man kan också investera i en tub bodylotion som håller apelsinuden i schack för det facila priset av 525 kronor. För de här dyra behandlingarna lämnas ingen garanti. Ok, det kanske syns skillnad med detsamma - men hur länge varar det?

Budgetvarianten är kaffesump. Jojomensan, koffeinets kemiska sammansättning ökar blodcirkulationen och verkar sammandragande. OBS! Det ska smörjas in på problemområdena. Jag tror knappt det är sant, men fotomodeller använder sig av kaffesumpsmetoden när de snabbt vill ha resultat. De som är så pinnsmala, kan de verkligen ha uppsvällda fettceller?

Jag har börjat samla kaffesump nu, det lär ju gå åt en del, men kanske hinner jag få ihop till en insmörjning så att jag blir mindre gropig till midsommar. Det ska bli spännande att se resultatet.

Gräddfilen då? Jo, den har jag varit och hamstrat i dag. Ett år höll jag på att bli utan. Fick köra runt till flera affärer innan jag hittade en övergiven 3 dl på en hylla. Den risken tar jag inte igen.

Har även köpt färsk sill. Den kostade 59 kr kilot! Nu ska den stekas och läggas i ättika. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter