torsdag 22 september 2011

Victoria Park på Limhamn

I går körde jag in till en "gammal" väninna som bor i "Victoria Park" ett community på Limhamn. Wow!

Ett pedantiskt välskött område som har en hel del att erbjuda. Bland annat ett välutrustat gym. En fantastiskt vacker badanläggning inomhus med springvatten i bassängen, vilstolar, högar med vita frottebadlakan (bara att låna), kristallbastu (vet inte vad det är för något eller hur den fungerar), en vanlig bastu samt en 25-meters utomhusbassäng på andra sidan glasväggen. Här är det nog svårt att inte relaxa.

Det eleganta och smakfulla, allmänna vardagsrummet är på några hundra kvadratmeter. Här finns en stor öppen spis, många inbjudande sittgrupper, små vattenbassänger, gröna växter och vacker konst.
I den smakfulla restaurangen (i dubbel bemärkelse), som även är till för allmännheten, åt vi lunch.

Många som bor här är äldre, ensamstående, välbärgade damer. Vore jag i samma situation kunde nog detta varit ett alternativ.

Min väninna och hennes man är väldigt jordnära och blir inte så lätt impade (de bryr sig inte) och valde inte bostad efter vilka grannar de skulle få. De trivs helt enkelt med sin marklägenhet, läget, och den service de kan få (om de vill och behöver). Oss emellan - jag skulle också kunna stå ut där, men maken? Knappast.

Här skulle han aldrig finna sig tillrätta. Jag menar, utan Reträtten (= friggeboden med alla sina fiskeredskap), vår stora trädgård, röken och båten som ligger i hamnen på fem minuters avstånd. Samt sist men inte mist, alla givande samtal med de andra "gubbarna" nere på hamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter