tisdag 20 september 2011

Läkarslarv

Jag har inte skrivit på ett tag och det har sin förklaring. Här är den.
För ca tre veckor sedan blev jag magnetröntgad. Detta på grund av en operation som jag ska genomgå den tredje oktober.

När man tittade på bilderna av magnetröntgen såg man även min mjälte och något på den som inte ska vara där. Därför fick jag remiss till en ultraljudsundersökning med kontrast av mjälten.

Per telefon blev jag upplyst om att det var något som växte på mjälten och att denna utväxt mätte nio gånger tolv centimeter (9 x 12 cm)! Det låter väldigt mycket, det tyckte även läkaren som sa att han skulle konsultera en hematolog på lasarettet.

I morse strax efter klockan åtta ringde min läkare igen. Han talade om att någon, vem det var hörde jag inte, hade läst fel angående storleken på utväxten på min mjälte. Den är inte 9 x 12 cm, utan 9 x 12 mm. I det här sammanhanget är det ju en enorm skillnad.

Enligt utlåtandet från röntgen är utväxten en så kallad Hemangiom och är i det här stadiet, enligt min läkare, förmodligen (?) ofarlig - men den kan bli elakartad.
En i mitt tycke, helt otillfredsställande information. Jag blev inte mycket lugnare.

Om tre till fyra månader ska jag genomgå en ny ultraljudsundersökning med kontrast av mjälten, för att se om den har växt. Hur resultatet av den undersökningen blir får vi se då.

Självklart har jag talat med min familj om det här och de har naturligtvis också varit oroliga.
På grund av att en läkare läste fel i utlåtandet från röntgen, har vi under några veckor, levt med rädsla och stress. Förhoppningsvis helt i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter