fredag 23 september 2011

Julstjärnor!


I dag har det varit riktigt fint väder, soligt men blåsigt. Ok, det kom en regnskur när jag var och handlade, men den var inte långvarig.

Tänkte att vi skulle ha färska räkor ikväll så jag körde till Mölle fiskrökeri för att inhandla ett kilo.
Jag tänkte om när jag såg priset, 250 kr! De var dessutom små, mest huvud och skal. Havskräftorna som kostade 350 kr kilot var inte heller så stora, men säkert väldigt goda. De stora krabb benen kunde man få för 450 kr kilot. Det här tangerar väl snart Stockholmspriserna.

På City Gross köpte jag en färsk laxsida för 83 kronor (79 kr/kg som var extrapris idag).
Jag delade den och frös in den ena biten. Den andra har jag lagt i en eldfast form.
På den slår jag över en blandning av 3 dl vispgrädde och 1,5 dl 10% Turkisk youghurt. 3 tsk grönsaksbuljongpulver och knappt en dl hackad djupfryst dill.
In i varmluftsugnen på 175 grader tills den känns klar. Kokt potatis och gröna ärtor fullkomnar anrättningen. Till detta en flaska Pinot Gris som vi köpte i Alsace i augusti.

Innan jag körde hem tog jag en avstickare till Plantagen. Där inne såg jag blommor som jag hade hoppats slippa se på länge än. Julstjärnor! Förmodar att det var nya färger man odlat fram, för där stod att det var en nyhet. Men kunde man inte väntat ett tag till med att ta fram dem?
Jag köpte två lila Bollkrysantemum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter