måndag 7 juli 2014

Kort från Kuba

Åh, en sån underbar morgon! Soligt och varmt. När jag kom ut på bryggan strax före åtta i morse hade Birgitta H precis klätt på sig efter morgondoppet. Hennes digitaltermometer som hängde ner på botten visade på 20,8 grader. Stod jag på botten nådde vattnet mig till hakan. När jag hade simmat längs med piren fram och tillbaka hörde jag Ulla-Britt och Berit som kom gående på piren, så jag låg kvar. Sedan låg vi tre och guppade runt, njöt och småpratade. Efter ett tag anslöt Dagny och några sommarboende.

Jag hörde att det var varmare i går kväll, både i luften och i vattnet. En del åt kvällsmat nere på hamnplanen, andra badade tills klockan var över tio. Ja, det gäller sannerligen att ta vara på de här underbara kvällarna.

Robert ringde i eftermiddags och tackade för vykortet. Vilket vykort? Det visade sig att kortet som jag skrev och postade den 26 februari i Havanna på Kuba, kom fram idag den 7 juli. Otroligt!


Männen på fotot ovan såg vi i Havanna, de har klätt ut sig till Fidel och Che, och lever på pengarna som turister ger dem för att få fotografera dem.

Nedanstående foto visar Fidel som pryder fasaden på Parlamentet/regeringsbyggnaden i Havanna.

 
 
I receptionen på hotellet där vi bodde ute i Varadero finns den här jättestora målningen av Fidel. Den är både bred och lång. Den går över en hel vägg. Här syns bara en del av den.
I Varadero är den fantastiskt fina sandstranden ca 6 mil lång. Vattnet håller 27 grader året runt.
Det är härligt att ha fått besöka den, Havanna och andra platser på Kuba. Jag skulle gärna åka dit igen - men permanents föredrar jag att bo i Gamla Lerberget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter