fredag 18 juli 2014

Kivik marknad och lite hänt i veckan

Det har varit ett evigt plaskande hela veckan. Morgon, middag och kväll har jag hoppat i sundet. Det har aldrig varit under tjugo grader, snarare ett par grader över. I morse tog jag mina stavar och gick först in till Höganäs en vände före morgondoppet.

I tisdags körde vi till Kiviks marknad. Det var vindstilla, sol och tjugosju graders dallrande värme och mycket folk. Här fanns nästan bara barnfamiljer. Nästan ingenting är som förr. Inga originella knallar av den gamla sorten. Inga fyllon som örlade omkring och inte en enda polis inom synhåll. Fast det var ju bara bra inte de behövdes.
Inga porrtält och inga raggare som körde in och parkerade sina gamla "amerikanare" och slog upp sina tält i grytan nedanför marknadsplatsen. De brukade bjuda på liveshow och konkurrerade med porrtältet uppe på marknadsplatsen. Inte ens Frälsningsarmen var där. Nä, de behövdes väl inte heller nu när synden lyste med sin frånvaro.
De enda som inte svek var William Arnes motorscirkus.


Vi travade runt på marknadsplatsen i två och en halv timma, vilket var ganska onödigt. Det kunde ha räckt med att gå i en av gångarna. I alla de andra fanns ungefär samma utbud och till samma priser. Ganska ointressant. Hädanefter tror jag att jag håller mig till Ryds marknad i Höganäs två gånger om året. Den marknaden håller högre kvalitet, och sen ligger den bara ett par kilometer hemifrån.

Vi var hungriga men det var verkligen inte frestande att sitta där uppe och äta i blagande sol och damm, så vi gick ner till Bures i hamnen. Där tog vi stekt sill (tre dubbla fileér), potatismos, lingonsylt, rå lök och grönsaker, samt bier. Det smakade verkligen gott i skuggan på verandan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter