fredag 31 januari 2014

Fest i "Gubbadagis"

Klockan sex i går kväll hade Ronny, som är en pensionerad sjökapten, bjudit in ett gäng trevliga "gubbar" till en lite festligare sammankomst i "Hoddan" som ligger på hamnplanen i Gamla Lerberget. Enligt maken dryftade man en hel del viktiga frågor. Hmmm?
Det var Janne rovfiskare, som kallas så för att han är skicklig på att drar upp fisk, Pär som även kallas Fransmannen, han har ett hem i Frankrike och kör en fransk bil som även är franskregistrerad, Rolle som heter Rolf, Lennart, Ola brandman som är Ronnys bror, Christer som även kallas för Snobben eftersom han har den lille seriehunden på sin kranbil, och så maken som ibland kallas för Janne rökare eftersom han är fena på att röka sill.

Ronny bjöd på riktigt maffiga lyxlandgångar, enligt maken "stora som tangentbordet på min dator" samt lämpliga drycker därtill.

När maken kom hem klockan fyra i morse satte han sig på min sängkant och undrade om jag var vaken. (?!) Han ville tvunget visa mig ett foto som han tagit med sin mobil. Titta sa han entusiastiskt, en sån landgång! Där var både sill, lax, rökt ål, flera sorters köttpålägg, mimosasallad och olika sorters ostar. Fenomenalt god!
Uppriktigt sagt så var jag inte speciellt intresserad just då.

Maken sov länge idag. När jag kom hem klockan ett, efter att ha varit ute och handlat, höll han precis på att avsluta sin frukost. Den var ovanligt liten idag.

Det har snöat ymnigt hela dagen, så att ge sig ut till fots var inte att tänka på. Jag körde till badhuset och simmade. Tyvärr kom jag samtidigt som det var babysim. Det verkade som om alla hade minst ett storasyskon med sig, det var mycket gråt och skrik i dusch och omklädningsrum. Ett barn skrek för att det inte fick duscha länge nog, ett annat skrek för att det var rädd för att duscha. En skrek för att hon absolut inte ville ha kläder på sig. En skrek för att hon inte fick på sig kläderna. Ett par småkillar sprang omkring nakna, halkade givetvis omkull och slog sig. Mammorna skrek också för att överrösta barnen, försökte få dem att ligga stilla så att de kunde sätta blöjor på både storasyskon och bebisar, samt försökte muta de stora med bananer, godis och läsk. Bebisarna skrek i sina bilbarnstolar, en del tystades med napp. Det var mammor, barn, våta badkläder och handdukar, leksaker och allt möjligt annat på bänkar och golv. En mormor satt och försökte trösta sitt gråtande barnbarn, en liten kille på 8 veckor. Han gick också på babysim.
Att lyssna på så mycket ihållande skrik och så många decibel är jobbigt.
Jag snabbade mig att komma därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter