söndag 26 januari 2014

"Öresund Cup" med start i Landskrona

Maken har deltagit i "Öresund Cup". Landskronabåtarnas populära torskfisketävling som gick av stapeln den 25 och 26 januari. Det är pilkfiske på djupt vatten, det vill säga mellan 30-50-meters djup. Sundets torskkung skulle koras. Det kan jag ju säga, att det blev inte maken.
Han påstår att han inte behöver gå på gym och lyfta skrot. Det räcker med att åka ut och fiska. Han använder en 500 grams pilk. Den rycker han minst 20 (eller närmare 25) gånger per minut, vilket blir 600 kg/timman. De är ute och fiskar i 7 timmar, under 5 av dessa blir det minst 3000 kg skrotlyft per dag. På två dagar blir det 6000 kg. Inte illa. Han drog upp några småtorskar som inte höll måttet, de åkte tillbaka i sjön. Det enda godkända han drog upp och tog med sig hem var en liten sej. Nu ligger den filead i frysen.
I kväll känner maken av i armarna att han har lyft skrot (ok då, pilkar) ansiktet är högrött av vind och kyla och han är jättetrött.

Själv har jag mest hållit mig inomhus. Städat, tvättat, manglat och strukit. Inte alls kul men nödvändigt.
I dag har jag även fått lite frisk luft. Jag gick in till Höganäs och vände. Det tog lite tid för jag stannade några gånger och pratade med bekanta.
I kväll har vi ätit hönsfrikassé, mycket gott.



De här lite skamfilade snögubbarna som står i Gamla Lerberget, kommer nog, om man ska tro SMHI, att få ett relativt långt liv. I bakgrunden till höger om bänken, syns ett container fartyg (orange) som kör med bilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter