måndag 6 januari 2014

Residenset i Malmö Trettondagsafton

Även den här Trettonaftonen var vi bjudna till Meta och Lars i deras Residens i Malmö. Det är en fantastiskt vacker byggnad och det är en förmån att få gå runt och titta och njuta av den vackra, historiska interiören.
Värdparet är pålästa och delger oss gärna Residensets historia och berättar om de som tidigare har residerat där. Mycket intressant.

I hallen hänger ett porträtt av Karl den femtonde.


Meta och Lars är ett fantastiskt värdpar. Till den här kvällen hade de både komponerat och själv tillagat en underbart god trerättersmiddag.


I Karl den femtondes gula salongen tog jag det här fotot på från vänster Lars M, Bengt-Åke, Janne (dvs maken), vår värd Lars P och Carl-Olof.

Därefter blev vi damer fotograferade framför tavlan som Karl den 15:e själv har målat. Han dog för övrigt i det här rummet.


Från vänster står jag, Ingela, Lena, värdinnan tillika landshövdingen Meta (Margareta Pålsson) och
Ann-Marie.
Tänk, i mina ormskinnssandaletter med hög cigarettklack som jag har på mig här, har jag dansat mycket, bland annat många turer i argentinsk tango och Cha cha. Det är väl tveksamt om jag skulle klara det idag. Åtminstone inte i de här skorna.


Efter kaffet, som vi intog i den aprikosrosa salongen, provade Lena och jag klangen hos flygeln. Lena kunde åtminstone spela "Kalle Johansson". Det kan inte jag.


Meta och Lars har naturligtvis även en privat våning i residenset. Här sitter Meta och jag i den och har det trevligt, till vänster sitter Ann-Marie, det är sent, eller eventuellt tidigt på Trettondagen. Utanför fönstret syns Stortorget i Malmö.


Lars M och jag såg att inte mindre än fyra vita limousiner hade parkerat precis utanför Residenset, så vi gick ut, hämtade lite frisk luft och tittade på dem . De väntade på ishockeycelibriteter. Sveriges juniorer tog silver. En av limousinchaufförerna gav mig ett av deras plastade visitkort. Vad jag nu ska ha det till? Jag brukar ju inte åka limousine. Har för övrigt aldrig gjort det, men vem vet, det kanske kan bli av någon gång.  Nåja, hur som helst så det blev ett bra foto på Lars M och mej.

Klockan nio i morse gick vi ner i köket och träffade de andra för att äta en gemensam frukost. Det tog tid för vi satt och småpratade länge. När vi långt om länge var klara, tackade vi vårt värdpar, hämtat våra packningar och tog farväl av varandra. Vår värd Lars låste upp och  öppnade grindarna så att vi kunde köra ut. Vi var hemma vid tolvtiden. Även om vi hade förmånen att sova i jättefina sängar, så är vi duktigt trötta i dag. Maken har redan gått upp och lagt sig. Jag går nog snart efter honom.

Gå gärna tillbaka och titta in på förra Trettondagsaftonen. Jag publicerade det söndagen den 6:e januari 2013. Vi har inte ändrat oss mycket. Eller?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter