onsdag 15 januari 2014

Dunkers, "A kick out of Africa"

Idag har jag jobbat som ledsagare några timmar. Jag hämtade kvinnan som jag hjälper klockan två. Vi började med att köra till ett litet kondis i Norra Hamnen. Där handlade min "brukare" ett bröd och några kakor, det kostade 140 kronor! Därefter körde vi in till Dunkers och tittade på utställningarna. Helsingborg från förr var verkligen intressant. Den här gamla P-automaten till exempel. Enligt texten på automaten kunde man kunde lägga på som mest en krona. Då fick man stå på parkeringen i fyra timmar. Alltså kostade det 25 öre i timmen. Undrar hur mycket bensinen kostade då? Enligt Uno-X bensinprislista år 1966, kostade premium 82 öre, regular 80 öre och oljeblandad (2%) 85 öre litern. År 1974 kostade 98 oktan 91 öre litern.
Ack ja, det var tider det.  



Efter rundvandringen på första våningen åkte vi upp till tredje våningen och tittade på utställningen "A kick out of Africa". Det är den danska fotografen Tine Hardens kärleksförklaring till det afrikanska folket och en passionsförklaring till fotbollen. Tiden gick fort. Jag lämnade av min "brukare" klockan fem.
I kväll har vi ätit stekt sill och mjukstekt lök, potatismos med persilja, rårivna morötter och lingonsylt. Jättegott.
  



















































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter