måndag 21 november 2011

Reklam i mängder


När maken hämtade in dagstidningen i morse fick han också bära in en hel hög med reklam. Frampå förmiddagen kom postbilen och levererade ytterligare en hög.

Det var, förutom de vanliga från olika livsmedelskedjor, även Clas Ohlson, Harald Nyborg, Jysk med flera. En del är stora som en månadstidning med vackra foton på kraftigt glättat papper. Här sparas det minsann inte på att få oss köpsugna på kläder, leksaker, hemelektronik, klockor, smycken, väskor och möbler.

För att inte tala om att vi förväntas vilja byta kök eller åtminstone fylla på köket med en kaffeautomat, en muffins- och en glassmaskin, eller varför inte en pizzasten!

Hittills har jag inte saknat något av detta, inte ens ett elektriskt rivjärn eller bakplåtsstället Jonas. Fast det senare har ju sin naturliga förklaring. Jag bakar INTE.

I mina kökslådor finns ett litet rivjärn för att riva parmesan med, en osthyvel med rivjärn samt ett vanligt rivjärn och så jag, enligt maken.

Jag förstår ju att mycket av detta är tänkta som julklappar, och det har jag inte köpt på många många år. Min son och svärdotter är väldigt nöjda med den här överenskommelsen. Ok ok då, det gläder mig att få ge dem en slant som de kan spendera som de vill.

Maken körde förbi cykelhandlarens skyltfönster i Höganäs och visade mig en cykel som han väldigt gärna vill ha. Guldfärgad med stora däck och en riktigt rejäl pakethållare där framme. Men vill han ha den, den enda gången under sommaren som jag kan locka med honom på en cykeltur, så får han köpa den själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter