måndag 7 november 2011

Huseby julmarknad




I lördags hade vi goda vänner hos oss. Det var Ingela och Bengt-Åke, Ann-Marie och Carl-Olof och Lena och Lars.
Vi bjöd på sillamackor, Bouef Bourgignon och Sias apelsin- och chockladglass. Till glassen hade vi mandarinklyftor, chokladrån och vispgrädde. Juicen som Mandarinklyftorna låg i, hällde jag ut, sedan hällde jag på Grand reserva rom från Barbados. Det blev jättegott och var uppskattat.
Halv ett bröt våra vänner upp och körde hem.

I söndags körde vi upp till Huseby julmarknad. Vi har besökt den nu i flera år. Vädret skapade visserligen ingen julstämning, det var plus tio grader, halvmulet och vindstilla. Men massor med levande ljus i parken, granar, tomtar, glögg och mycket annat gjorde att det ändå kändes lite juligt.

I år var matmarknaden större än tidigare, där fanns det mycket gott att provsmaka. Vi köpte en bit rökt älgstek, och de goda ostarna Greyer och Gorgonzola. Jag var mätt när vi gick därifrån. Den fina julbocken stod vid ingången jag syns till höger i bakgrunden. Den spinkiga granen fick mig att tänka på julsången som går så här, min lilla gran så smal och ful, kom ta en dans med Knalle jul, vill ingen ha dej får jag la ta dej som rövat bort dig ur skogens djup ....... osv.

Älgen Hälge har en kille skulpterat fram med motorsåg. Han brukar stå på samma plats varje år. Ur en trädstock skulpterar han fram jättefina figurer, bland annat stora fåglar och fiskar. Han är jätteduktig. Det är inga som helst problem att slå ihjäl några timmar på den julmarknaden. Vi var inte hemma förrän halv åtta, då åt vi rester, jag stekte potatis och värmde köttgrytan från lördagen. Jag hällde bara i lite extra vin och vispgrädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter