söndag 20 november 2011

Gåsamiddag hos Lena och Lars


Gårdagen var händelserik. På morgonen körde vi som vanligt in till Kakboden för att köpa nya bullar. Jag kollade min plånbok innan vi körde och konstaterade att jag inte hade några kontanter men det sade maken att han hade. När jag körde in, trodde han att jag tog hans plånbok och jag trodde att han tog den med sig.
I Kakboden fick jag vördnadsfullt fråga om det var ok att handla på kredit (har aldrig gjort det förut). Jodå, jag fick bullarna med mig hem. Några timmar senare körde jag in och gjorde mig skuldfri.

Vid tolvtiden körde jag in till biblioteket i Viken. Lånade en ljudbok, Henning Mankells senaste nyss utkommen "Minnet av en smutsig ängel".
Zlatans bok hade ännu inte kommit till biblioteket, men jag ställde mig i kö till den, bara tre är före mig.

Därefter fortsatte jag ner till vernissagen på Galleri hamnen. Oj så mycket fint där var.

När jag kom hem igen bytte jag om till vandrarkängor. Jag behövde röra på mig och få lite frisk luft i lungorna. Visserligen föll det ett fint duggregn, men jag tog på mig min Chevalier gore-tex jakthatt. Den hatten har aldrig varit med på någon jakt.

Klockan sex var vi bjudna på gåsamiddag hos Lena och Lars i Åstorp. Som vanligt var jag självutnämnd chaufför. Vi körde inom Strövelstorp och hämtade Ann-Marie och Carl-Olof.
Carl-Olofs lillebror Bengt-Åke och hans fru Ingela kom körande från Ekeby. Hon såg ut att att klippt håret någon decimeter, mycket klädsamt.

Janne och jag hade med oss blommor och ett handstöpt ljus till värdinnan,det var uppskattat.

Under tiden som vi sippade på champagnen hade Meta (M) och jag ett både långt och trevligt samtal. Vi pratade inte politik - just då.

Maten var som vanligt himmelskt god. Först fick vi Hebelines sagolikt goda svartsoppa med gåsleverkorv och krås. Sedan kom GÅSEN! Välstekt, mör och med alla de rätta tillbehören. En liten, men dock besvikelse var att Lars inte hade skulpterat morötterna som han brukar. Som avslutning fick vi, som vanligt, stekta äpplen och vaniljsås. Det blev en mycket trevlig kväll. Vi körde Ann-Marie och Carl-Olof hem och kom själv hem vid tvåtiden. Jag släckte, efter efter en mycket liten stunds läsning, vid tretiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter