lördag 29 oktober 2011

Ryds marknad i Höganäs



Äntligen! kom jag in på min blogg. Sven, en granne, hjälpte mig att byta lösenord så nu kan förhoppningsvis ingen ta över den.

I dag har det varit Ryds marknad och i morse när vi körde in till Kakboden för att köpa frukostbullar höll knallarna på att packa upp sina varor. Redan då vid halvniotiden var där en hel del folk som spankulerade runt för att kolla utbudet.

Förutom frukostbullar köpte jag varsin lussekatt. Jo det var premiär på dem idag. Lite tidigt kan jag tycka, men kunde så klart inte motstå frestelsen och dom var goda, fast de kunde ha smakat mer saffran.

När vi körde in till marknaden igen strax före tolv var där så mycket folk att man endast i sakta mak och med små steg kunde ta sig fram i gångarna. Det var en hel del bekanta att heja på och några som vi stannade och pratade med.

Den här marknaden är känd för att ha hög kvalitet och stor variation på det stora utbudet av både mat, kläder, leksaker, nyttoprylar och mycket onödigt också.
När jag tittade på priset på korgarna förstod jag att jag har en mindre förmögenhet stående här hemma. Maken undrade om jag inte kunde torga lite där med mina korgar nästa år.

Jag handlade en hel del. Både handskar och tumvantar i lammskinn med den mjuka pälsen på insidan. Nu ska jag väl slippa frysa om händerna. Kryddor förstås och en ny tekula till tekannan samt en stor spann kryddsill, tre burkar sill och ett grovbröd.

På marknaden träffade vi Lena och Lars som kommit körande från Åstorp. De följde med hem och hade med sig en rökt röding. Robert och Anna (son och svärdotter) kom också. De hade med sig en stor rökt ål.

Vi fixade till ett improviserat smörgåsbord som blev mycket lyckat. Förutom det rökade som de andra bidrog med, kunde jag ta fram sill och ägg, lagrad brännvinsost, tomat och gurka, grovbröd, kokt potatis och köttbullar samt goda drycker därtill. Efter maten tog vi en stark kopp kaffe och smågodis. Det blev jättegott och mycket trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter