lördag 13 augusti 2011

"Kapad kropp" och matmarknad i Helsingborg


Hörde på radion i morse att hösten kommit till norra delarna av Sverige. Brrr redan. Här nere i södern kan de som inte är badkrukor, fortfarande med välbehag, hoppa i sundet. Det är ju för väl att jag bor i rätt landsända. Fast å andra sidan hörde jag en tjej däruppe som längtade till vintern så att hon åter kunde få plocka fram sin snöscoter.

Jag frågade maken om han ville följa med in till Helsingborg i eftermiddags, det var ju lagom promenadväder.
Nej det ville han inte, han föredrog att gå här hemma och göra ingenting. Synd att han var så negativ för där fanns mycket att se. Jag körde så klart in själv.

Där var en internationell matmarknad med mycket godsaker. I det här ståndet, se fotot, stod en liten fransman och bjöd på smakprover av både chevre, gruyier och brie. Allt lika gott.

På Sundstorget fans fotoutställningen "Kapad kropp" som jag gärna ville se. Det är den kända fotografen Elisabeth Ohlson Wallin som tagit fotona. Vid varje foto fans en information om vad som hänt den som blivit amputerad och vilket år det skedde, samt deras namn. Den äldsta var en 85-årig kvinna som blev amputerad förra året. Det fanns även de som saknade en kroppsdel vid födseln. Leif Axelsson, som har proteser på båda armarna och båda benen poserar på ett av fotona.

Han gick själv omkring och pratade och förklarade för den som frågade och ville lyssna. Vilken kar! Han hängde inte upp sig på det han inte kunde göra utan var istället glad för allt som han kunde göra.

Den här utställningen har blivit mycket omtalad och man har visat delar av den både på nyheterna i TV och Kulturnyheterna, dessutom var det ett stort reportage om den i HD.

Nu ska jag ta fram en fläskfile som jag har i en plastpåse med grillolja. Maken ska få grilla den.

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade "Kapad kropp"!! Jag är själv en av "modellerna". :)

    SvaraRadera

 
Site Meter