måndag 11 april 2011

VARG i Lerberget?


Ok det här är ingen varg utan en räv, det kan nog vem som helst se, men det här fotot är det enda jag har som mest liknar en varg, och som kan illustrera det jag skriver om nedan. Fotot tog jag förra sommaren i Mölle.


I varenda nyhetssändning på radion, har man sedan igår och hela dagen idag, pratat om vargen i Skåne. I går var en varg synlig strax söder om Lerberget. Två personer hade vid olika tillfällen sett den på nära håll, från sina bilar.


I morse klockan nio ringde min son och lät både glad och upphetsad, när han talade om att han och några kollegor stått mindre än femtio meter från en storvuxen varghane. Ett magnifikt djur med stort huvud och raggig päls. Min son Robert arbetar på ett inhägnat område på Berga som ligger granne med djursjukhuset.


Där inne var det ett väldigt liv på hundarna som förmodligen kände vittringen av gråben.

Mycket folk var engagerade i vargjakten. Länsstyrelsen hade personal på plats, liksom jägare och naturligtvis en hel drös av mediafolk och inte minst den stora nyfikna allmännheten.

Man hade hoppats kunna skjuta vargen med en bedövningspil för att sedan kunna köra den till en tryggare plats, för den var helt klart stressad där i tättbebyggt område.


Den bet och rev upp ett hål i ett stålstaket och grävde sig ut och kunde fly. Därifrån begav den sig till Allerum. Där fanns ett stort mänskligt drev, de som tidigare varit på Berga. När den sprang rakt emot Radio Malmöhus reporter och fotograf, vände dessa, lade dessa benen på ryggen och flydde. De vågade inte stifta närmare bekantskap med honom. Nä, tror jag de, inte när den visat vilka krafter den har i sina käkar och musklerna när han grävde sig ut.


Nu i eftermiddags hörde jag på nyheterna att den varit synlig norr om Viken, alltså 1-2 km från Gamla Lerberget där jag bor. Jag gick genast och stängde dörrarna ut till trädgården. Nu är det väl inte sannolikt att den skulle ta sig in i huset, men varför ta risken?

För några år sedan drunknade en älgkalv i vattnet utanför hamnen i G:a Lerberget. Två andra älgar, förmodligen kalv och ko hade, ungefär vid samma tidpunkt, varit synliga i Lerbergsskogen.

I Helsingborg, också för några år sedan, hade en älg förirrat sig upp på Knutpunktens översta parkeringsdäck (3:e våningen). Den älgen fick sätta livet till med ett välriktat skott av en jägare innan den var på väg att hoppa över kanten och ner på gatan.


Jag kan inte låta bli att undra var de kommer ifrån, storviltet som förirrat sig så långt ifrån skogen och klivit rakt in i stadstrafiken. Stackars djur vad de ska ha varit stressade.

Jag hoppas innerligt att vargen drar sig norröver och kommer till ro i någon storskog långt ifrån de farliga människorna. Nu har jag precis sett vargen på sydnytt på Tv´n. Det var en bjässe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter