fredag 13 september 2013

Fredagen den 13:e

Fredagen den 13:e är ett datum som är allmänt känd som en otursdag. Skulle tro att maken är benägen att hålla med om det, speciellt efter idag. Han har målat svart idag, ja alltså med svart färg.
När han hade hållit på ett tag ropade han på mig. Han hade slagit huvudet i takstolen så att det blev ett rejält hack mitt uppe på skallen och blodvite uppstod. Jag hämtade Alsolsprit och plåster, rengjorde såret och satte på en plåsterlapp. Sedan kunde han fortsätta måla.
Därefter gick jag in och förvällde nästan ett kilo kantareller som jag köpt på Maxi (extrapris 105 kr/kg).
De var nästan klara när han åter ropade på mig.
Nu hade han tappat burken med svart färg ner på marken på vårt röda Höganästegel på baksidan av huset. Det var mindre än en liter färg,  men oj vad mycket det såg ut när det hamnade där det inte skulle och vilken spridning det hade. Det stänkte bland annat upp på den gula tegelväggen. Min uppgift var att spruta vatten medan maken arbetade frenetiskt med piasavakvasten. Den mesta färgen fick vi tack och lov bort. Men det krävdes mycket vattenspolande och mycket skrubbande med kvasten. Här är maken med både plåsterlapp och ny färgburk.


För övrigt har det varit en bra dag. Mona, min kära svägerska ringde och vi pratade bort en stund, närmare bestämt cirka 45 minuter.

I eftermiddags cyklade jag till Mölle fiskrökeri, det var vindstilla, soligt och härliga 20 grader varmt.
Jag köpte ett kilo färska räkor som vi har ätit i kväll med vitlöksbröd och goda ostar och ett gott Rieslingvin. Mmmm. Jättegott!
Jag köpte även två rödspättor på tillsammans 1,2 kg. Här ligger de i vasken. Nu är de rensade och ligger i frysen.











































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter