söndag 5 maj 2013

Sjösättning

Ah, en sån underbar dag! I går var Robert och Anna här på middag. Vi firade Roberts födelsedag. Vi började med Champagne i trädgården. Det var soligt och varmt. Vid sjutiden gick vi in. Robert och Anna bjöd på förrätten, gåsleverpastej, Suterngelé och en flaska Alsace Grand Cru. Allt inhandlat i Alsace, Frankrike. Det var en njutning för gommen. Janne grillade fläskfillé. Jag satte in nypotatis i ugnen, slungade i lite olja och örtkryddor. Till detta hade vi sparris, gröna bönor och goda såser. Som avslutning gräddglass med blåbär och hallon. Nästa år nollar både han och jag. Då blir vi tillsammans 120 år! Otroligt! I dag blev det en sen frukost, vi började inte med den förrän halv elva, då jag kom hem med nya bullar som jag cyklat in till Kakboden Höganäs och inhandlat. Efter frukosten gick maken ut och gjorden den sista finishen på båten samt lade i dynor och tampar. I eftermiddags var det så dags för sjösättning. Det tog inte maken många minuter att backa ner båtkärran för slipern där Robert stod och tog emot henne. Blankpolerad och med ny bottenmålning gled hon utan några som helst problem ner i vattnet. Nu hoppas vi alla på en fin båtsommar. Vi pratade med båtgrannen Pelle som är vinterbadare. Han tog ett dopp från piren i dag. Det var 9,3 grader i vattnet. Brr. Själv hoppar jag inte i förrän det är minst 15 grader och helst också soligt. Varmare i vattnet blir det förhoppningsvis inom en inte alltför avlägsen framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter