söndag 17 februari 2013

Rekordsill i fisketidningar

Usch vilket gråväder det har varit i dag. Maken åkte ut och fiskade tidigt i morse. Vid halvfyra tiden kom han hem med fyra torskar. Den minsta ser ut att vara fångad i barnkammaren. Men den är godkänd. Själv tog jag vid tolvtiden en promenad till ICA. Där köpte jag citroner och avocados. Fortsatte min promenad till Höganäs innan jag vände hem igen. Gick på gångvägen nere vid vattnet. Det var bra promenadväder men farlig ishalka. Maken och jag kom hem samtidigt, Robert kom gående några minuter efter. Jag värmde varsin mugg glögg till dem, spetsad med 80% rom. Det uppskattade de där ute i grådiset. Fisken rensas och filléas alltid utomhus. Robert behövde klippas så jag tog fram frisörpallen och klipparen. Robert hade med sig två fisketidningar till Janne. I "Svenskt fiske" nr 1/2013 kan man läsa att maken dragit upp 2012 års största sill. Den vägde 360 gram. Där finns även ett foto som Robert har tagit av Janne och sillen. Robert blev god tvåa med en sill på 350 gram. De drog upp sina sillar samma dag när de var ute med fiskebåten Vandia som går ut från Helsingborg. Även i "Fiske journalen" nr 3 2013 finns makens rekordsill noterat. I kväll har vi först ätit byxorna (torskrom) från de två största torskarna. Jag steker dem länge och sakta i smör på svag värme, kryddar med vitpeppar och salt. Därefter blev det köttfärsbiffar som jag gjort på en blandning av tam- och vildsvinsfärs. Till detta hade vi kokt potatis, morötter, bönor och svampsås, samt nykokt lingonsylt. Jag kan inte undgå att höra hur högljutt Janne snarkar i en soffa framför TV´n. Ska väcka honom, det är bättre att han går upp och lägger sig. Han ska ju upp tidigt i morgon bitti. Själv kan jag ha sovmorgon. Vi i "Senilteatern" ska uppträda med vår "Cabaret Livslinjen" på träffpunkt Fregatten på Råå, men inte förrän klockan två. Vi träffas där klockan ett, packar upp och ställer iordning scenen. Det blir säkert lika trevligt som i torsdags när vi uppträdde i Helsingborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter