fredag 4 januari 2013

Krossat glas, psalmböcker och rökt fläsk

Den här veckan, det vill säga onsdag, torsdag och fredag har jag jobbat på pastorsexpeditionen i den Gode Herdens kyrka i Helsingborg. Gud vad jag trivs! Min arbetstid är från klockan åtta till tolv, men ibland hinner jag inte bli färdig förrän klockan ett. Förutom begravningarna som kommer från olika begravningsbyråer har jag de här dagarna fått in en begäran om utträde ur Svenska kyrkan, men hör och häpna, även två begäran om att få tillhöra Svenska kyrkan. Det är inte så vanligt. Den ena ansökan kom från en svensk man och den andra från en kvinna med utländskt ursprung.
Psalmböckerna som ligger inne i kyrkan och som man kan låna när man är där, har en märklig förmåga att försvinna. I veckan fick vi en leverans med hundra nya. Eftersom det varit lugnt på pastorsexpeditionen i dag har jag haft tid att stämpla dem på försättsbladet med kyrkans namn, adress och telefonnummer. Nåja, det är ju ingen garanti för att inte de också försvinner. För övrigt har några firat in det nya året i kyrkans trädgård som ligger precis bakom kyrkan. Där låg fullt med diverse skräp och krossat glas på marken, man hade också slagit sönder en fönsterruta. Ett stenkast (ops!) härifrån ligger ett apotek. De hade fått tio (!) fönsterrutor krossade. Krossade glasflaskor vid ingången till kyrkan hör till vanligheten. Vaktmästaren brukar få sopa upp en massa nötskal, fimpar, läskburkar, glaskross och annat som man med förkärlek slänger på marken. Tack och lov så har man inte eldat upp någon bil här - ännu. Det gjorde man uppe vid centrum för ett tag sedan. Jag har inte förstått tjusningen med att krossa glas. Blir man glad av att krossa glas? Vill man kanske bara jävlas? Ja men då är det ju bra att det går ut över döda ting.
När jag kom hem i eftermiddags stod maken ute i reträtten (friggeboden) och karvade på rimmat fläsk och rimmad oxbringa som han hade rökt. Han rökte de här bitarna samt två stora sosidor (= två stora bitar rimmat fläsk) till Robert. Det var jättegott. I kväll ska vi ha stekta revben, man kan ju inte äta fisk varje dag. Jo föresten den kan man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter