lördag 12 januari 2013

200 år gammal? Fiskelycka - 11 torskar

Vetenskapen går framåt. I framtiden ska man kunna ändra generna så att de barn som nu föds ska kunna bli 200 år gamla. Tanken svindlar. Det första som slår mig är, att läkare som jobbar med gamla människors sjukdomar, måste få högre status än de har i dag. För att inte tala om den usla färdtjänsten. Vi 40-talister kommer att ställa krav på att den och allt annat som rör oss gamlingar fungerar. Men det är ju också rimligt att vi gör som Reinfelt vill, jobbar tills vi blir 75. Jag gör så gott jag kan. Några dagar i november och några i december samtr från den 2 januari och till och med i fredags den 11 januari, har jag jobbat som vikarierande kyrkoskrivare. I mars blir jag 69 så jag skulle ju kunna jobba några år till. Visserligen har jag trivts kanonbra och det har bara varit roligt att köra in till Helsingborg varje dag och jobba, men jag lägger av, om inte förr så när jag har fyllt 70.
Maken har varit ute och fiskat i dag. Han kom hem med elva torskar. Det blev 5,2 kg torskfilléer som nu ligger i frysen. Vi år räkor i går, i kväll ska vi ha köttgryta och i morgon blir det lutfisk. Man hör så mycket dumt, till och med av de man minst väntade sig det av, därav de följande citaten. "Den som fortfarande kan bli engagerad och förbannad i min ålder är uppenbarligen vid liv och levande." Ulf Lundell, författare och sångare. "Jag försäkrar er, att en dum som är lärd är dummare än en dum som är okunnig." Jean Baptiste Molière, 1622-1673, franska dramatiker, författare, skådespelare och regissör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter