söndag 27 januari 2013

Öresund Cup och "En oväntad vänskap"

Maken har varit ute och fiskat i helgen. Nä! Men de var väl ovanligt!? Hur som helst, han deltog i Landskronabåtarnas torsktävling "Öresund Cup" den 26-27 januari. Av de 80 som var anmälda och deltog den första dagen, var det bara 28 som fick upp fisk. Maken kom hem med en fiskpinne i går. Den lille torsken vägde 1,1 kg. Fillead blir det en lagom middag till mig.
Det var både många grader kallt och blåsigt. Fiskelinan är 0,23 mm tjock, men nerisad var den tjock som en manstumme. I dag var det mannfall på båda båtarna. Förvånar mig inte. Det var dimma, kraftigt snöfall och blåst. Nästan alla som fiskare har flytoveraller, varma huvor/mössor och dykarhandskar i neopren. Men en som ställde upp även i dag utan någon speciell utrustning var en härdad kille. Det måste han vara för han kom klädd i en träningsoverall i bomullstrikå, jympadojjor och toppluva. Sjöarna slog över båten så han måste ha kört sina kläder och skor i en torktumlare i går kväll för att hinna få det torrt till i dag.
Maken hade bättre fisketur i dag. Han drog upp 3 torskar på tillsammans 7,4 kg. Den största fisken under de här två dagarna drogs upp i dag. Den vägde 16,8 kg. Själv var jag på bio i går eftermiddags. Jag såg en fransk film som heter "En oväntad vänskap". Filmen berörde mig verkligen och gav mig och de andra i salongen flera goda skratt. En fantastisk film baserad på en verklig historia. Hade det varit fiktion så hade den varit lite to much och gråtmild. Hör att maken kopplar av framför TV´n (det vill säga, han snarkar ljudligt). Klockan är snart åtta så jag får nog väcka honom. Han kan lika gärna gå upp och lägga sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter