söndag 20 januari 2013

Rosor på kinden och solsken i blick

Ah! En sån underbar dag! I morse stod yttertempen på tretton minusgrader. Vimpeln på grannens flaggstång hängde absolut stilla och solen lyste. Maken åkte ut på en lång fisketur i dag. Kvart i sju hämtade han Tobias som bor längst ner i gatan. Från Helsingborg åkte de ut med fiskebåten Vandia klockan åtta, skeppare på den är Tomas. Båten var åter i hamn klockan tre i eftermiddags. Jag beslöt mig för att gå och möta dem. Det var ju kanonfint väder. Kvart över två tog jag mina stavar och gick längs med stranden till Viken. I Lerberget var det många som var ute och gick på isen. När jag var i höjd med fortet i Viken ringde jag maken och bad honom plocka upp mig någonstans längs med 111:an. Jag hann nästan in till Domsten innan han dök upp. Tobias kom hem med sju fina torskar och maken hade nio med sig hem.
På stekjärnet ligger byxorna (=torskrom) från några av fiskarna och puttrar i smör, kryddade med vitpeppar och salt. En av torskarna stekte jag hel i ugnen på 175 grader i varmluftsugn. Jag kryddade den med citronpeppar, lade den i en smörad ugnsfast form med ganska mycket klippt dill och öste den med vispgrädde. Till detta hade vi mjölig kokt potatis och gröna ärtor. Ummm, det var underbart gott. I morgon kan jag ha sovmorgon om jag vill. Maken måste gå upp tjugo minuter över fyra. Nåja, snart är det slut med det flackandet, i sommar blir han pensionär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter