tisdag 6 november 2012

Fågelspindlar

Spindeln här ovan fotograferade jag i ett skyltfönster, den är konstgjord. I dagens HD läste jag att forskare har upptäckt inte mindre än nio (9!) nya färggranna och utrotningshotade fågelspindlar i Brasilien. De sju fågelspindelarter man hittills känt till i framför allt Amazonas, har alltså nu utökats med ytterligare nio arter. De här är håriga och har långa ben med större "fötter" som gör att de lätt kan klättra på olika ytor. Ja visst låter det läbbigt. Nu finns det alltså sexton (16) olika arter av fågelspindlar. Undrar föresten varför de heter fågelspindlar, äter de fåglar? Visserligen lever vi ju inte precis nästgårds med dem, men ändå. Tänk bara tanken om en av här färggranna, håriga och livsfarliga små äckliga krypen av någon egendomlig anledning tog sig hit - och tänk sedan om den hamnade inom räckhåll för mig! Då hoppas jag verkligen att jag hade varit snabbast och hunnit smacka till den. Jag kanske hade utrotat en djurart, men det hade jag kunnat leva med, för här gäller djungelns lag. Den starkaste och snabbaste överlever. När jag besökte Vietnam gick jag helt oförfärad ut i djungeln i sandaler och shorts. Det gjorde jag även när jag hukande och krypande tog mig fram nere i några av de femtio (50) mil långa underjordiska tunnlarna ute i djungeln där vietnameserna tog sin tillflykt och bodde under vietnamkriget. Detta utan en tanke på att där kunde finnas spindlar. Fans där några så syntes de åtminstone inte därnere i skummet. Man borde ha med sig en burk insektsspray när man ger sig ut på sådana äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter