måndag 5 november 2012

Bigamisten, är han otrogen?

Den här katten heter Prinsen och bor på vår gata. En dag i förra veckan stötte jag på honom när jag var ute och gick med mina stavar. När jag sa hej Prinsen, kom han fram och strök sig mot mina ben. Efter en stunds klappande och kliande lade han sig med en belåten min mitt i gatan. Visst ser det ut som om han ler. Det skulle förvåna mig om han inte har ett helt harem med kattfröknar. Detta sagt med anledning av nedanstående. I morse lysnde jag på frågetävllingen skånemästaren på Radio Malmöhus. En kille fick frågan "vad kallas en man som har flera fruar"? Snabbt svarade han "otrogen". Rätt tänkt - fast fel. Svaret skulle naturligtvis vara bigamist. Det hördes att programledarna hade svårt att hålla sig för skratt. Nu ska jag snart köra in till Träffpunkt Rosenknoppen i Helsingborg. Senilteatern, där jag är en av "skådespelarna" ska spela vår uppskattade cabaré Livslinjen. För några dagar sedan fick jag ett sms från en ledsen väninna som skrev att hon blivit bedragen en längre tid och att hennes man nu begärt skilsmässa. Stackars kvinna, vad kan jag göra? Jag vill naturligtvis finnas till hands när hon behöver prata. Men, hon vill själv ta kontakt med mig skrev hon, så jag väntar ett tag. Hör hon inte av sig snart så kontaktar jag henne. En av monologerna i vår cabaré tar upp just det här. En kvinna talar om sin förlorade identitet, när hennes make bytte ut henne mot en tjugo år yngre kvinna. Han trodde kanske att han skulle få ett nytt liv, men det han fick var miljöombyte. Nytt liv får bara den som uppstår från de döda. Nej, nu måste jag gå ut i badrummet och sminka mig, sen ska jag köra in till Helsingborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter