tisdag 10 januari 2012

Sigbritt har namnsdag i dag


Sigbritt har namnsdag i dag. Jag läste i HD att Sigbritt är danskt och lär komma från Holland, känt sedan 1500-talet. Det består av ord som betyder "seger" och "ljus" och kan betyda "den strålande segern". Det kom hit i början av 1900-talet. Cirka 1700 heter Sigbritt och omkring 900 har det som tilltalsnamn eller första förnamn.
"Iggesundsgänget" har gjort en rolig upptempolåt som heter just "Sigbritt". Kanonbra!

Oj vad tiden går! I söndags förmiddag var jag på "Friskis" några timmar och städade. Både anställda, funktionärer och medlemmar gör detta en gång på våren och en gång på hösten. Vi väljer själv vilket av tillfällena som passar oss bäst. Allt rengörs och flyttas på så att även golv och väggar kan bli avtorkade. Herr- och dambastun, skåp och bänkar i omklädningsrummen. Varenda cykel, träningsredskap och mattor tvättas, utanpåliggande rör och lampor i taket, skohyllor med mera. Det är faktiskt roligt att städa när man gör det tillsammans och tiden går fort.
Ett gäng såg till så att vi fick en härlig fika. Nytt bröd och gott pålägg, kaffe, te och frukt. Mycket uppskattat.

Klockan fyra träffades alla som arbetar i receptionen, både anställda och vi som är funktionärer. Cia som är verksamhetschef, höll en genomgång om allt nytt som händer, nya priser, lite nya regler och nya pass.
Det blev en hel del.

I går tog jag mina stavar och gick in till Höganäs, det började snöregna strax innan jag kom fram. Det var inga mängder så jag fortsatte. Stormarna som spolade bort vägen ska nu återställas. En lastbil lämpade av stora stenar som nu ligger längs med gångvägen på havssidan och man har fyllt upp med grus på gångvägen. Undrar om det ska bli asfalt där, det hade varit enklare för de som tar sig fram med rullstol eller går med rollator eller barnvagn.

Även i dag gick jag en timma nere vid sjön. Det var härligt väder, soligt och bara lite blåst.

Klockan nio ska jag titta på sista delen av "Hinsehäxan", en ruskig historia. Tänk vilken makt barnavårdsnämnden hade, på både gott och ont. Stackars barn, och stackars föräldrar. Det är mycket jag känner igen, inte minst vad det gäller frisyrer och kläder.

Men först ska jag titta på det betydligt lättsammare "Allsång på Skansen: Sommaren med Måns".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter