söndag 15 januari 2012

Janne, svårt skadad på fiskebåt och i köket

Det har varit ett brutalt veckoslut för maken.
I går (lördag) var han ute på en lång fisketur, kl 08.00-15.00. Endast en torsk landades på båten och det var inte Jannes. Det blåste rejält. Vågorna slog över båten.

En kille kom klädd i träningsoverall och jympadojjor, hans tjej hade en stickad ylletröja. De var genomblöta innan de ens kommit utanför hamninloppet. Trots att maken hade sin fiskeoverall utanpå jeansen var han fuktig in på bara kalIingarna när han kom hem.
Han hade halkat omkull på däcket och slagit i höger sida av rumpan. Det gjorde rejält ont. På kvällen tog han sig med mycket besvär upp till sovrummet på andra våningen.

I morse skulle han skära sitt egenhändigt rökta fläsk till frukost. När han skar av den hårda svålen, slant han med en ny vass kniv och skar sig riktigt illa i vänster tumme. Snittet var långt och djupt och blödde ymnigt. Jag plåstrade om honom och uppmanade honom att sitta med tummen i höjdläge.

Innan jag gick ut på en stavpromenad förbjöd jag honom att röra knivar, saxar och spisen. Jag menar är olyckan framme så - vem vet vad som kan hända?
I dag var det helt vindstilla, havet låg som en spegel och solen var framme.
Det hade lockat ut folk, inte bara på land, även i vattnet, en bit ut från strand stod det ett tiotal fiskare mellan Gamla Lerberget och Höganäs och hoppades att få upp en lax.

Ann-Marie och Carl-Olof tittade in i går, min son och svärdotter kom också. Det blev några trivsamma timmar tillsammans.

När jag kom hem efter min promenad i eftermiddags var Lena, Lars och Nisse (Lenas far) här. De hade varit på "Prego" i Viken och ätit. Även i dag kom Robert och Anna över. Han behövde klippa sig så jag tog fram klippmaskinen och ställde som vanligt in den på tre millimeter. Vi satt alla och pratade och även idag gick några timmar med gemytligt prat försvinnande fort.

I kväll har vi ätit en klassisk fiskgratäng på torksfille, potatismos, Hollandaisesås och broccolibuketter, mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter