onsdag 25 januari 2012

Korn, ät det och bli smart


Brr, natten som gick var det 7,9 grader kallt. Fast vad är det mot Nikkaluoktas 35,3 minusgrader. Inte vet jag var detta köldhål ligger men det är någonstans i Lappland. Fast å andra sidan så har de som bor där förmodligen inte en susning om var Gamla Lerberget ligger. Rent spontant känner jag att jag inte vill byta med dem.

Läste i dagens HD (Helsingborgs Dagblad)i dag och såg även på Rapport i förrgår, att man ska äta fiberrikt bröd (med korn och skal i) till frukost. Gör man det blir minnet bättre och koncentrationsförmågan ökar. Effekterna håller i sig ända fram till lunch, enligt ett experiment som forskaren Anne Nilsson vid LTH (Lunds tekniska högskola) utfört. Kan vara värt att prova.

I går inhandlade jag en påse korn för 24 kronor. Det var sista påsen och biträdet undrade varför just detta plötsligt blivit så attraktivt. Talade om vad jag hört, hon skulle genast beställa mer.

Tänkte göra en matig sallad med korn när jag kom hem. Men det kunde jag ju glömma.
Kornet skulle först blötläggas i 8-10 timmar. Därefter kokas i 1 timma och slutligen eftersvälla i 2 timmar. Ska man äta detta måste man alltså planera och ha en god framförhållning.

Jag blötlade Kornet (2 dl) i går kväll och kokte det i morse. I dag åt jag det i stället för ris eller potatis. Det var riktigt, riktigt gott. Undrar hur snart man märker resultatet? Jag menar det där med bättre minne och ökad koncentrationsförmåga. A ja, det tar väl några dagar. På fotot ser ni okokt och kokt korn, vilken skillnad!

Kvällen har varit fullspäckad. Först sjöng jag i kören "Vi som inte kan sjunga" men det kan vi vist. Sedan körde jag till "Friskis" och gick på ett Qi Gong-pass. Kom hem strax efter nio. Nu ska jag inte göra ett dyft mer. Natti, natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter