onsdag 9 mars 2011

Ljusterapi genom örat och Lars fixar elen


Här står Lars utanför vårt duschrum. Han blev jätteglad när han hittade alla de här färgglada tåtarna (jag räknade till 23 stycken). Man kunde nämligen inte veta var de var gömda. Men, genom att tänka till och knackande lyssna sig fram på väggarna, så hittade han snabbt vad han sökte. Bra jobbat!

Läst i dagens HD. Den 8 mars 1959 lanserades Barbie. Hon är alltså 52 år idag. Förebilden var den tyska dockan Bild Lilli. Fyra år senare kom Barbie till Sverige.

I tidningen Du&Co läste jag att man inte alls behöver gå ut i dagsljus för att tillfredsställa sin talgkottskörtel.

"Det är hjärnan som behöver ljus, inte ögonen. Det vet finska företaget Valkee Oy som tagit fram en bärbar ljusterapiapparat. Den ser ut som en mp3-spelare, men istället för ljud kommer det LED-ljus ur öronsnäckorna.
Genom att rikta ljuset där skallbenet är tunt (öronen) stimuleras bland annat signalsubstanserna seratonin och dopamin. Kliniska tester tillsammans med universitetet i Uleåborg visade att 9 av 10 patienter med svår mörkerdepression och ångest upplevde kraftig förbättring inom 4 veckor med ljuslurarna. Lurarna kostar 185 euro."

Själv klarar jag mig än så länge med dagliga promenader. Fast gudarna ska veta att jag längtar efter ljuset. Men det kan ju vara bra att veta att att den här sortens ljusterapi finns att tillgå, om man skulle behöva det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter