tisdag 15 mars 2011

Får i kål och ont av atros

I helgen när vi körde in i Tyskland såg vi får i kål.
Ja alltså inte maträtten, utan helt enkelt en fårskock som gick på ett fält med vitkål.
Nog måste väl köttet ta smak av kåldieten? Man kanske inte alls behöver tillsätta kål när man tillagar den här rätten. Fåren gillar nog kål för de gick och betade på samma fält när vi körde hem. Tyvärr hann jag inte få upp min kamera.
Eftersom jag har aldrig har ätit "Får i kål" så vet jag inte hur det smakar, men det är inget som jag går och längtar efter.

Jag har haft ont i mitt högra ben ett par veckor. Det gör ont när jag böjer det, jag kan inte sitta på huk och knät har svullnat.

I dag ringde jag till vårdcentralen någon minut efter klockan åtta när de öppnade sin växel. Elva andra hann ringa före mig, så vårdcentralen fick ringa upp mig. Jag hade tur, min egen doktor hade jouren. Han tittade, klämde, bände och och körde med ultraljud på mina fötter. Jag har förmodligen inflammation i senfästet och atros. Än så länge behöver jag dock inte tappa knät på vätska.

Eftersom jag har rejält ont, erbjöd han sig att ge mig en kotisonspruta. Men den läker ju inte så jag avstod. Blir smärtan outhärdligt så är jag välkommen tillbaka.

Doktorn ska skicka en remiss för röntgen till Ellebogen i Malmö. Där går det snabbast att komma till, men det kan ändå ta ett par månader innan jag får tid. Eftersom det är en viss sorts planerad röntgen, är dropp-in inte att rekommendera eftersom den inte blir så grundlig. Jag rättar in mig i ledet och väntar, vad annat kan man göra.

Under tiden ska jag vara rörlig. Promenera, simma, cykla och gå på gym. Alltså sådant som jag redan håller på med, och det vet min läkare.

I kväll ska jag börja ta Glucosamin ( inköpt på apoteket), som kan ge symtomlindring vid lätt till måttlig ledförslitning (atros). En tjej på "Friskis" rekommenderade det. Hon har själv atros och har blivit hjälp av det här preparatet. Ja, det kan ju inte skada att försöka.

"Lycka det är mycket enkelt. Det är bara god hälsa och dåligt minne."
Ernest Hemmingway

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter