fredag 4 februari 2011

Priset på vatten, i form av gurkprimör

I går hörde jag att man hade skördat årets första svenska slanggurkor i Nyhamnsläge. Dom blir nog inte billiga tänkte jag och föreställde mig ett pris på flera hundra kronor kilot.
Så fel jag hade. De kostade 2.300 kronor kilot! Inget dåligt kilopris för en grönsak som nästan bara består av vatten.

Och jag som tyckte det var dyrt att gå till tandläkaren idag. Två röntgenbilder, undersökning, lagning av en tappad kindtandsplomb och lite putsning för att ta bort lite tandsten kostade 1600 kr! Det tyckte jag var dyrt, men allting är ju relativt.

För övrigt har det varit en fullbokad dag. Tandläkaren klockan 08.40. Jobb som ledsagare klockan 10.00 - 13.00. Småhandla lite på City Gross, bland annat en slanggurka från Spanien för 29.90 kronor kilot, körde därefter till simhallen. Kröp ner i bassängen ca 14.15. Lugnt och skönt, i bassängen var det bara jag och en annan pantertant.

Provade ett nytt recept ikväll. Strimlade morötter och selleri i små tunna stavar och purjolök i två cm bitar. Kokte det i 3 dl vitt vin och 1 dl vatten tills de blev nästan mjuka, tillsatte ca 100 g smör och fortsatte att koka någon minut till. Lade upp grönskerna i en ugnsfast form. Grönsaksspadet kokte jag upp tillsammans med 2 dl lättcreme fraiche, smakade av med nymald vitpeppar och salt. Det blev en jättegod vinsås till den stekta torsken som vi åt med mjölig kokt potatis. Till det hade vi ett gott vitt vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter