måndag 7 februari 2011

Middagar med familjen och goda vänner

I lördags hade vi min käre son och svärdotter på middag. Som värdinnepresent fick jag en stor bit härligt lagrad ost från Oldsbergs Ost i Höganäs. De vet att vi uppskattar det.

Till förrätt hade vi Foi Gras de Canard (gåsleverpastej), Suterngelé och rostad toast. Till detta drack vi Gewurztraminer Grand cru Eichberg från tillverkaren Paul Schneider. De här godsakerna köpte vi i Frankrike i somras.

Huvudrätten var Porterstek som jag gjorde på 1,5 kg benfri kalvstek. Den blev verkligen mör. Såsen var lättgjord, skyn från köttet, vispgrädde och rött vin. Enkelt men ack så gott. Till detta drack vi Masi.
Efterrätten, hemgjord chockladmousse med färska hallon, blåbär och vispgrädde.

Därefter bänkade vi oss framför TV´n, tittade på första delen av melodifestivalen och hade det allmänt mysigt.

I går, söndag eftermiddag kom våra goda vänner Lena och Lars hit. Han hade med sig sitt elektiker-arbetsbälte.

De fick en improviserd middag. Jag rörde ihop Philadellphiaost med riven pepparrot. Bredde det på nygräddade, färdigköpta pan riche. På detta skivad rökt lax och garnerade med dill. Därefter gjorde jag en pg (potatisgratäng). Ställde in den och två folieformar med kycklingdelar i ugnen. Till kaffet åt vi en blåbärspaj (som maken gjort) och vispgrädde.
Det blev flera timmars trevlig samvaro, med välbehövligt väninnesnack.

När jag kom till simhallen idag var där som vanligt på måndagarna fullt med folk. I stora bassängen hade tanterna vattenjympa. I lilla barnbassängen babysim och och vi motionärer i den nya djupa bassängen.
Nu är jag jättetrött. Ska titta på Gynekologen i Askim. Sedan hoppar jag i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter