söndag 26 december 2010

Julafton och juldagen med familjen



Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnista och glimma. Ja, precis så var det. Mycket snö, kallt och stjärnklart men också en bister nordanvind och emellanåt riktigt soligt.

Jag har haft glädjen att ha mina kära omkring mig både på julafton och juldagen. På Julafton strax efter klockan ett kom min son och svärdotter och hennes mamma Aina som kört hit från Fårö. Hon hade med sig en påse te från Kränku Te & Kaffe i Visby, S:t Hans Kvartersblandning som är så god.

Maken hade som vanligt kokt gröten. Till den drack vi ett glas Emma Bröndums skogsbär, ett 30%-igt fruktvin. När vi hade ätit gröten gick Anna, Aina och jag en promenad på en timma. Vi gick nere vid hamnen och utmed havet, hälsade och pratade en liten stund med några bekanta, bland annat Christina och Bea. Vi hann hem lagon till Kalle Anka. Senare intog vi ett traditionellt julbord och tittade naturligtvis på Karl-Bertil Jonsons julafton. Det var en lugn och mysig julafton.

Juldagen fortsatte vi vår samvaro. Aina hade med sig en rökt fårfiol som vi hade till förrätt. Huvudrätten den här dagen var som vanligt kokt lutfisk och kokt torsk (det senare till Robert och Anna) samt kokt potatis, gröna ärtor och så förstås en onödigt god senapssås.

Därefter en kopp starkt kaffe och julostkaka med vispgrädde och djupfrysta hallon och blåbär som jag kokt ihop med lite socker. En perfekt avslutning på fiskmiddagen.

I dag har maken varit ute och fiskat. Han kom hem med fem torskar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter